Montserratból mise és
reggeli után indultunk, hogy estére a 450 km távolságban lévő Pamplonába
érhessünk.
A hosszú buszozásokat arra
is felhasználtuk, hogy Spanyolország történelmével, földrajzával.
gasztronómiájával, zenéjével, nyelvével vagy éppen a bikaviadalok történetével
és koreográfiájával is megismerkedjünk. Ahogy már a korábbi zarándokutainkon is
volt, most sem jött velünk idegenvezető. Magunk készültünk fel az egyes
témakörök és állomáshelyek - vagy a menetközben érintett települések - látnivalóiból.
Természetesen minden nap volt a buszon imádság is, és plébánosunk Spanyolország talán két legnagyobb szentjének: Loyolai Szent Ignácnak és Avilai Nagy Szent Teréznek az életét folytatásokban tárta elénk. Többször volt vetélkedő is a győztesnek járó jutalommal együtt. Huesca
Ezen a vasárnapon első
megállónk Huescában volt.
A város az azonos
nevű tartomány fővárosaként, püspöki székhely is, az Isuela folyó völgyében. A
rómaiak idejében Osca-nak hívták, s az itt meggyilkolt Sertoriusnak (Kr. e. 72.)
volt a székhelye. Az arabok 713-ban elfoglalták, 1098-ban I. Pedro kezére
került; egy ideig Aragónia királyainak székhelye volt. 1354-1845-ig egyetemmel
is rendelkezett.
Rövid sétával felkerestük a város legrégebbi templomát is, a San Pedro el Viejót, amely 1117-ből való háromhajós, félkör alakú apszisokkal, és az aragon királyok pantheonjával. A templom alapvetően román stílusú, de bőségesen található benne mozarab motívum is. Ehhez a templomhoz gyönyörű kerengővel kapcsolódik a kolostor. Ebben a városban ért az első meglepetés is: a gyönyörű románkori, gótikus, reneszánsz épületek mellett milyen otromba modern épületeket engedélyeznek helyenként. Hasonló "barbársággal" a későbbiek során is találkoztunk, s engem különösen Zaragoza főtere keserített el, mivel korábban láttam még elcsúfítás nélkül is.
San Salvador de Leyre
Pamplona
A város a Pireneusok Ny-i lábánál, 420 m
magasban, az Arga balpartján fekszik. védőszentje Szent Fermin, kinek
ünnepe július 7-én van, ekkor kezdődnek a híres-hírhedt bika-futtatások. A
várost állítólag az I. században Pompeius alapította, neve is erre utal. Az
ókori Pompelon, az V. sz.-ban Pampilo, Pampiluna nevet viselte. Perifériális
elhelyezkedése ellenére Hispánia minden népmozgása elérte. 778-ban
Nagy Károly elfoglalta az araboktól, 1284-ben III. Fülöp a franciáktól. A
középkorban századokon át a Navarrai királysághoz tartozott. A Katolikus
Királyok alatt vált az aragon királyság részévé. 1521-ben a pamplonaiak
függetlenségüket szerették volna visszaszerezni, s ebben a csatában sebesült meg
súlyosan Inigo Lopez de Recalde, aki a hosszú és csodálatos gyógyulás alatt
indult el azon a lelki úton, amely végül is Loyolai Szent Ignáccá változtatta. A város a napóleoni
háborúk során többször került francia kézre is. Pamplona ma Navarra spanyol
tartománynak megerősített fővárosa és püspöki székhelye, pezsgő egyetemi
város, amely komolyan ápolja történelmi kapcsolatait a caminóval. Az előszóban
már említett Codex Calixtus útleírása ezzel a várossal indul. Történelmét,
fejlődését a rajta áthaladó zarándokút komolyan befolyásolta. A város
tulajdonosai a zarándokokat különleges kedvezmények biztosításával letelepedésre
bírták - a későbbiek során még több városban találkoztunk ezzel -, így külön
városrészek jöttek létre a betelepülőkkel.
Mi már sötétedéskor érkeztünk a városba, ám mivel vacsorát itt is csak nagyon későn kaptuk, előtte volt még időnk a fényekben úszó városban esti sétát tenni, s néhányan még vacsora után is felkerestük a város főbb nevezetességeit, a Santa Maria la Real székesegyházat, melynek építését 1397-ben kezdték meg, benne III. Károly és más királyok sírjaival, és végigjártuk a bikafuttatások útvonalát is Hemingway szobrától indulva.
|